Πέμπτη 30 Ιουλίου 2009

Εκπαιδευτικοί - "εργολάβοι"

Άρθρο του Θέμη Κοτσιφάκη,
μέλους του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ
και της Ε.Ε. της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Εκπαιδευτικών
(E.T.U.C.E. και E.I.E.)

Έχουμε κατά καιρούς καταγγείλει ως απαράδεκτη και μεσαιωνικής νοοτροπίας την εργασιακή σχέση του ωρομίσθιου εκπαιδευτικού όχι μόνο από την πλευρά των εργασιακών σχέσεων αλλά και για τις επιπτώσεις που αυτή έχει στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Δεν φτάνει που οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί στις περισσότερες περιπτώσεις αναγκάζονται να αρκεστούν σε λίγες ώρες εργασίας, ενώ προσλαμβάνονται με αδιαφανείς και ρουσφετολογικές συνθήκες∙ δεν φτάνει που η αμοιβή τους (περίπου 8 ευρώ ανά ώρα) υποβαθμίζει το έργο τους ακόμα περισσότερο∙ δεν φτάνει ότι ακόμα και αυτή η αμοιβή τούς αποδίδεται μετά από πολλούς μήνες ή και χρόνια∙ δεν έφταναν όλα αυτά και στο Υπουργείο Παιδείας ανακάλυψαν και κάτι πολύ χειρότερο.
Με απόφαση του ΙΔΕΚΕ (Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων), που ανήκει στο Υπ. Παιδείας, προσλαμβάνονται ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί στα «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας» με συμβάσεις έργου. Δηλαδή, εκπαιδευτικοί-εργολάβοι! Εκτός από το παράλογο του θέματος και τον ευτελισμό του έργου του εκπαιδευτικού που επιφέρει μια τέτοια σχέση εργασίας, δεν χρειάζονται ιδιαίτερες νομικές γνώσεις για να διαπιστώσει κανείς πως οι συμβάσεις αυτές είναι εκτός της ισχύουσας νομιμότητας και της εργατικής νομοθεσίας. Γιατί δεν μπορεί να συνάπτει μια δημόσια υπηρεσία συμβάσεις έργου με εργαζόμενους στους οποίους αναθέτει συγκεκριμένο έργο και παράλληλα να τους υποχρεώνει σε συγκεκριμένο ωράριο και να προβλέπει αμοιβή κατά ώρα, δηλαδή όλα τα χαρακτηριστικά της σύμβασης εξαρτημένης εργασίας!
Παράλληλα, οι εργαζόμενοι αυτοί, ως ... εργολάβοι, δεν δικαιούνται ούτε καν το πενιχρό επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ, που λαμβάνουν όλοι οι εργαζόμενοι με σύμβαση εργασίας, δηλαδή δεν θεωρούνται ούτε καν άνεργοι όταν λήγει η σύμβασή τους και απολύονται το καλοκαίρι.
Η διοίκηση του ΙΔΕΚΕ υποχρεώνει όμως τους εκπαιδευτικούς να αποδεχτούν, στην κατάπτυστη σύμβαση που υπογράφουν, πως «ρητά συμφωνείται ότι οι συμβαλλόμενοι συνδέονται με σχέση ανεξάρτητων υπηρεσιών και δεν αναπτύσσεται μεταξύ τους οποιοδήποτε σχέση παροχής εξαρτημένων υπηρεσιών ή σχέση εξαρτημένης εργασίας» (άρθρο 8 της σύμβασης).
Επειδή όλα τα αντεργατικά μέτρα εφαρμόζονται καταρχάς δοκιμαστικά και μετά επεκτείνεται η εφαρμογή τους, οφείλουμε να διαμαρτυρηθούμε, να καταγγείλουμε αυτές τις απαράδεκτες συμβάσεις, που μετατρέπουν το εκπαιδευτικό έργο σε εργολαβία, και συνολικά να απαιτήσουμε ξανά να καταργηθεί η εργασιακή σχέση του ωρομίσθιου σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης.