Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2009

Η ομιλία της Α. Γκερέκου στην 25Η έκθεση PHILOXENIA 2009

«Είναι μεγάλη μου τιμή να βρίσκομαι σήμερα στη Θεσσαλονίκη, στη Μακεδονία μας, στα εγκαίνια της PHILOXENIA, αυτής της κορυφαίας έκθεσης για τον τουρισμό στη χώρα μας. Παράλληλα, χαιρετίζω το 2ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Τουρισμού που εγκαινιάζεται σήμερα. Θέλω να σας συγχαρώ όλους εσάς, τους ανθρώπους της Θεσσαλονίκης, τους ανθρώπους του τουρισμού, που για άλλη μια χρονιά συμβάλλατε για μια πολύ επιτυχημένη διοργάνωση, σε αυτή την ιδιαίτερα σημαντική στιγμή για τη χώρα μας. Και λέω σημαντική, γιατί στις εκλογές της 4ης του Οκτώβρη ο λαός με τη ψήφο του έδωσε ένα ξεκάθαρο μήνυμα για αλλαγή.


Ήδη ο Πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, από τις πρώτες ημέρες της διακυβέρνησης έκανε απόλυτα σαφές σε όλους τους Έλληνες ότι
 θα αλλάξουμε, ό,τι είναι αποδεδειγμένα προβληματικό, ό,τι μας εγκλωβίζει και ό,τι τελικά μας απαγορεύει να δούμε ένα καλύτερο μέλλον για τη χώρα μας. Γνωρίζουμε πολύ καλά το πολιτικό και κοινωνικό κλίμα μέσα στο οποίο μας δόθηκε η εντολή να κυβερνήσουμε: Δεν υπάρχει περίοδος χάριτος – δεν υπάρχει περίοδος αναμονής- δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια! Και αυτό γιατί μπροστά μας έχουμε να αντιμετωπίσουμε σοβαρότατα και εξαιρετικά επείγοντα προβλήματα τα οποία απαιτούν άμεσες λύσεις και παρεμβάσεις.


Η φετινή PHILOXENIA μας βρίσκει σε αυτό το νέο ξεκίνημα. Ένα νέο ξεκίνημα για την Ελλάδα, ένα νέο ξεκίνημα για τον τουρισμό, ο οποίος τα τελευταία χρόνια επλήγη όχι μόνο από την διεθνή οικονομική κρίση αλλά και από άστοχους χειρισμούς και έλλειψη ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού. Είναι η ώρα όλοι μας, Πολιτεία και Κράτος, να αναλάβουμε τις ευθύνες μας και να μην περιμένουμε να εξελιχθούν τα γεγονότα από μόνα τους. Το 2009 δεν είναι 2004. Ό,τι είναι να γίνει πρέπει να γίνει τώρα γιατί αύριο θα είναι αργά.

Ο Τουρισμός αντιμετωπίζει άμεσα, επείγοντα και κρίσιμα προβλήματα. Με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία αντιμετωπίζει μείωση γύρω στο 16% στα έσοδα για τη φετινή χρονιά. Οι διεθνείς εκθέσεις ανταγωνιστικότητας σχετικά με τις τουριστικές υπηρεσίες της χώρας μας τα τρία τελευταία χρόνια, έδειχναν μια κατάσταση η οποία βρισκόταν ούτε λίγο, ούτε πολύ σε «ελεύθερη πτώση». Πράγμα που πολύ απλά σήμαινε, ότι κανείς δεν ασχολούνταν με το θέμα του Τουρισμού σοβαρά – και τουλάχιστον σε επίπεδο «έργων» και όχι «εξαγγελιών». Επομένως λοιπόν, δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να ισχυριστεί σοβαρά, ότι ο Ελληνικός Τουρισμός ήταν έτοιμος και «οχυρωμένος» για να αντιμετωπίσει αυτή την κρίση που πλέον βιώνουμε. Το έχουμε ξαναπεί ότι ουδείς αμφισβητεί την ύπαρξη της οικονομικής κρίσης – όμως εάν θέλουμε να είμαστε απολύτως αντικειμενικοί, οφείλουμε να πούμε ότι το αποτέλεσμα αυτό δεν οφείλεται ΜΟΝΟ στην οικονομική κρίση.
Ο Τουρισμός, δεν ήταν μια οικονομική δραστηριότητα, η οποία «κατά τα άλλα πήγαινε καλά» - κάθε άλλο μάλιστα. Οι διεθνείς εκθέσεις ανταγωνιστικότητας σχετικά με τις τουριστικές υπηρεσίες της χώρας μας τα τρία τελευταία χρόνια, έδειχναν αυτή τη σαφή καθοδική πορεία. Πράγμα που πολύ απλά σήμαινε, ότι κανείς δεν ασχολούνταν με το θέμα του Τουρισμού σοβαρά – και τουλάχιστον σε επίπεδο «έργων» και όχι λεκτικών «εξαγγελιών». Δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να ισχυριστεί σοβαρά, ότι ο Ελληνικός Τουρισμός ήταν έτοιμος και «οχυρωμένος» να αντιμετωπίσει αυτή τη δύσκολη νέα πραγματικότητα.
Όμως το ζήτημα τη στιγμή αυτή, δεν είναι να μείνουμε στο «χτες» αλλά να δούμε πως μπορούμε να προχωρήσουμε στο «αύριο» - και επομένως, το τι «έγινε» δεν έχει τόσο επείγουσα σημασία, όσο το τι «θα γίνει» από εδώ και εμπρός. Και σε αυτό θα περάσω αμέσως.

Οι βασικές μας προτεραιότητες είναι: «συμμάζεμα», και οριοθέτηση του τοπίου του Ελληνικού Τουρισμού αφενός, και προσδιορισμός ξεκάθαρων στόχων για το μέλλον μέσω συγκεκριμένων επιχειρησιακών σχεδίων. Αλλά ας τα πάρουμε ένα-ένα...
Ο Τουρισμός στην Ελλάδα, βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρότατα νομοθετικά κενά και μία ανεξήγητη πολυνομία και γραφειοκρατία. Στόχος δικός μας είναι να ξεκαθαρίσει νομοθετικά το τοπίο, προς την κατεύθυνση της κάλυψης των κενών και της απλοποίησης της σχετικής νομοθεσίας. Είναι δύσκολο να εξηγήσει κανείς σε κάποιον ξένο επενδυτή που ενδιαφέρεται να έρθει στη χώρα μας, πως, από τη μια θέλουμε την επένδυσή του, από την άλλη όμως, έχουμε θέσει ως προαπαιτούμενο για να την πραγματοποιήσει, τη συγκέντρωση 100 διαφορετικών εγγράφων από σχετικές και άσχετες με το αντικείμενο δημόσιες υπηρεσίες – και το χρησιμοποιώ αυτό απλά ως παράδειγμα. Να ξέρετε, ωστόσο, πως δεν μας ενδιαφέρει μόνο η μεγάλη επένδυση: δηλώνουμε κατηγορηματικά πως θα είμαστε δίπλα στους μικρούς επιχειρηματίες του χώρου, στη μεγάλη αυτή ραχοκοκαλιά του Τουρισμού μας. Στους ιδιοκτήτες των μικρών ενοικιαζόμενων καταλυμάτων, στους χιλιάδες που με τη συνεισφορά τους συνθέτουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν.
Αξίζει να υπογραμμίσω εδώ, πως η προηγούμενη διακυβέρνηση της χώρας, τουλάχιστον στον τομέα του Τουρισμού, ενώ παρουσίασε σχεδόν μηδενικό έργο στη θεσμική συγκρότηση του κλάδου (και εννοώ μόνο ένα πλήρες Νομοσχέδιο στα πέντε χρόνια!), αντίθετα, παρουσίασε τεράστιο έργο στο πεδίο της «φωτογραφικής Νομοθεσίας», με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, ένθετες σε άσχετα Νομοσχέδια, οι οποίες ήταν καταφανές ότι σκοπό είχαν να ρυθμίσουν «συγκεκριμένες περιπτώσεις» και όχι συνολικότερα το θέμα Τουρισμός. Από εδώ και πέρα αυτό δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ, γιατί, πολύ απλά, δεν αποδεχόμαστε τέτοιου είδους πρακτικές.

Ο επόμενος στρατηγικός μας στόχος είναι η χάραξη μιας μακροπρόθεσμης τουριστικής πολιτικής με ενδιάμεσες φάσεις, συνέπεια, διάρκεια και σαφείς στόχους. Όπως και για κάθε άλλη «οικονομική / αναπτυξιακή» δραστηριότητα έτσι και για τον τουρισμό πρέπει να χρησιμοποιήσουμε συγκεκριμένα ως εργαλεία, μελέτες, αναλύσεις, μεθόδους και τεχνικές. Όλοι ξέρουμε πολύ καλά, ότι αυτού του τύπου οι μελέτες και οι αναλύσεις, υπάρχουν και έχουν πληρωθεί πλουσιοπάροχα από την Ελληνική Πολιτεία. Όμως ποτέ δεν αξιοποιήθηκαν ουσιαστικά. Μόνο αναφορές γίνονταν στις μελέτες αυτές, κυρίως για λόγους επικοινωνίας, παρά για λόγους ουσίας. Δική μας πρόθεση είναι, η επανεξέταση όλου αυτού του υλικού, η «επικαιροποίησή του όπου και αν χρειάζεται και η επεξεργασία και χρησιμοποίησή του για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σε κάθε περίπτωση, το άμεσο ζητούμενο για εμάς είναι η σύνδεση ενός ορθολογικού κεντρικού σχεδιασμού για την τουριστική ανάπτυξη το οποίο θα επεξεργαστούμε αναλυτικά, σε συνδυασμό με τους διαθέσιμους πόρους, δλδ με τα κονδύλια που έχει στη διάθεση του το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 και από το δημόσιο προϋπολογισμό.Μόνο έτσι, μπορούμε να εξασφαλίσουμε έμπρακτα πως θα σταματήσει η διασπάθιση του δημόσιου χρήματος μέσω διαύλων και χορηγήσεων που τελικά εξυπηρετούσαν τα συμφέροντα ατόμων και όχι συνολικών πολιτικών προγραμμάτων. Επιχειρούμε να αλλάξουμε την ίδια την «εικόνα» της χώρας.

Η εθνική στρατηγική για τον Τουρισμό που προετοιμάζουμε, εκεί ακριβώς στοχεύει: μέσα από την προοδευτική αναβάθμιση του branding της χώρας μας στην υφήλιο [επιδίωξη που ξέρουμε πως δεν είναι εύκολη], διεκδικούμε ένα δυναμικότερο εισοδηματικά και πολιτισμικά ταξιδιωτικό κοινό με καλύτερες συνθήκες κατανομής μέσα στο διευρυμένο πολυ-εποχικό τουριστικό έτος.
Επιχειρούμε να προσδιορίσουμε και στη συνέχεια να αναπτύξουμε μια σειρά «ειδικών μορφών» αλλά και εναλλακτικών μορφών τουρισμού , όπως ο θαλάσσιος τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός και ο εκθεσιακός τουρισμός, υποστηρίζοντας αυτές τις μορφές σε όλα τα επίπεδα: ανάπτυξη δραστηριοτήτων, θεσμική θωράκιση, υποδομές, κατάρτιση απασχολούμενων, κίνητρα, προβολή.
Η πιστοποίηση τουριστικών δραστηριοτήτων, εγκαταστάσεων αλλά –ακόμη- και προορισμών, αποτελεί μια ακόμα μέριμνα μας.
Μέσω της κατάρτισης των απασχολούμενων και των επιχειρηματιών του χώρου, σκοπεύουμε στην αναβάθμιση του ίδιου του επαγγελματικού προφίλ του χώρου. Στο βαθμό που η παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών παραμένει το μεγάλο ζητούμενο, η ολοκληρωμένη τουριστική εκπαίδευση και ενημέρωση αποτελεί ίσως το σημαντικότερο όχημα αλλαγής.

Και βέβαια, ανταποκρινόμαστε δραστικά στο αίτημα της εποχής: τη συμμόρφωση με τις αρχές της πράσινης ανάπτυξης.Πρόσφατα είχε βρεθεί στην Αθήνα ο Γενικός Γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, προσκεκλημένος ομιλητής του 8ου Συνεδρίου του ΣΕΤΕ. Η τοποθέτησή του για εμένα, ήταν μια πραγματικά ευχάριστη έκπληξη, γιατί - αν μη τι άλλο-, αποδείκνυε ότι οι αρχές της «Πράσινης Οικονομίας» και η Βιώσιμη Ανάπτυξη ως προοπτική και στόχος για τον Ελληνικό Τουρισμό, δεν είναι απλά μια «γραφική ιδέα», αλλά αποτελεί κεντρική επιλογή ολόκληρης της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας. Και είναι σαφές νομίζω σε όλους όσοι παρακολουθούν τη εξέλιξη των διεθνών τάσεων στον Τουρισμό, ότι η οικολογική ευαισθητοποίηση και η φροντίδα για το περιβάλλον, αποτελούν ήδη βασικές παραμέτρους επιλογής προορισμού για μεγάλο αριθμό ταξιδιωτών παγκοσμίως. Η στρατηγική αυτή επιλογή ανάδειξης της «αειφόρου ανάπτυξης», βρίσκεται σε απόλυτη ταύτιση με τον κεντρικό άξονα της αναπτυξιακής μας πολιτικής – μια πρόταση την οποία το ΠΑΣΟΚ, έθεσε ως βασική προτεραιότητα του Κυβερνητικού του προγράμματος.

Υπό το πρίσμα αυτό, διαφωνήσαμε κάθετα με τη λογική η οποία ενυπήρχε στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό που είχε κυρίως ως στόχο την αγορά ακινήτων και όχι την τουριστική ανάπτυξη. Και αυτό κατά τη δική μας γνώμη, είναι ένα σκεπτικό λανθασμένο από την αρχή έως το τέλος του. Εάν κάποιος ταυτίζει τον «Τουρισμό» με την «Αγορά Ακινήτων», αυτομάτως σημαίνει ότι δεν βλέπει καμία άλλη από τις πολλαπλές και (ποιοτικά) διαφορετικές, διαστάσεις του.
Το σκεπτικό του να «χτίσω παντού όπου βλέπω να υπάρχει χώρος» σημαίνει στην πράξη, καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, οικοδομική επιβάρυνση περιφερειακών περιοχών της χώρας, «αστικοποίηση» του τοπίου, χωροταξικός κορεσμός ελεύθερων περιοχών. Αυτή η λογική οδηγεί τόσο στη μείωση της ποιότητας του παρεχόμενου «τουριστικού σου προϊόντος», όσο και στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής. Γιατί τελικά, περί αυτού πρόκειται. Εμείς αυτό δεν το αποδεχόμαστε. Και να σκεφθεί κανείς ότι αυτή η λάθος απόφαση, πάρθηκε σε εντελώς λάθος χρόνο: τη στιγμή που ήδη υπάρχει υπερ-πληρότητα παρεχομένων κλινών σε επίπεδο ξενοδοχειακής εξυπηρέτησης στη χώρα. Και για να μην πάμε μακριά, σας λεω δύο παραδείγματα: το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων σε πρόσφατη μελέτη του, διαπίστωσε ότι το υπάρχον ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας υπερβαίνει την τρέχουσα ζήτηση κατά 184,2%. Αυτό όσον αφορά τις ξενοδοχειακές μονάδες βέβαια. Αλλά ας πάμε και στο θέμα των παραθεριστικών κατοικιών και ας δούμε τι συνέβη με το παρόμοιο μοντέλο που εφάρμοσε η Κύπρος: υπήρξε μαζική ανέγερση οικοδομών παραθεριστικών κατοικιών, η οποία έφτασε σε σύντομο χρόνο την αγορά σε κορεσμό. Και φυσικά, για να μη μιλήσουμε για το δυσμενέστερο παράδειγμα όλων, που ως γνωστόν είναι η Ισπανία. Έχουμε ήδη λοιπόν δεσμευθεί για απόσυρση του Ειδικού Χωροταξικού και σύντομα πιστεύω θα μπορέσουμε να ανακοινώσουμε τις προτάσεις μας για την αντικατάστασή του.

Όμως είναι προφανές, ότι δεν υπάρχουν μόνο προβλήματα στο συνολικό χωροταξικό σχεδιασμό του Τουρισμού αλλά υπάρχουν και προβλήματα που αφορούν την εσωτερική λειτουργία δημοσίων φορέων του Τουρισμού.
Δεν είναι μυστικό νομίζω σε κανέναν από εμάς, ότι η κατάσταση που παραλαμβάνουμε είναι καταχρεωμένη. Δεν υπάρχει ούτε ένας δημόσιος φορέας του Τουρισμού , ο οποίος να μην έχει χρέη. Ούτε ο ΕΟΤ, ούτε η ΕΤΑ, για να είμαι σαφής. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα κατ’ αρχήν: ότι οι δικές μας δυνατότητες για το μέλλον, έχουν υπονομευθεί εξ’ αρχής και ότι βρισκόμαστε σε μία κρίσιμη στιγμή, κατά την οποία πρέπει να πάρουμε σοβαρές αποφάσεις για το χειρισμό της συγκυρίας.
Υπήρχε μέχρι στιγμής κανένας έλεγχος αποτελεσματικότητας των εξόδων αυτών των οργανισμών?? Η απάντηση είναι όχι.

Ήξερε μήπως κανείς, τι ακριβώς μετρήσιμο ανταποδοτικό όφελος είχαν για τη χώρα και τον τουρισμό, όλα αυτά τα ποσά τα οποία αφειδώς δαπανούνταν δεξιά και αριστερά?? Η απάντηση είναι και πάλι, όχι. Μόνο και μόνο αυτή η σκέψη είναι αρκετή νομίζω, για να εξηγήσει κανείς το πως βρισκόμαστε στη σημερινή κατάσταση. Και βρισκόμαστε μάλιστα σε μια κατάσταση, στην οποία ΠΡΕΠΕΙ να ξοδέψουμε και να επενδύσουμε, για να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τον Τουρισμό. Αλλά τα λεφτά που χρειαζόμαστε, δεν τα έχουμε, τουλάχιστον στο βαθμό που θα θέλαμε να τα είχαμε.
Είναι νωρίς ακόμη, για να μπούμε σε συγκεκριμένες λεπτομέρειες σχετικά με το τι αλλαγές θα υπάρξουν στη δομή και τη λειτουργία των Οργανισμών που σχετίζονται με τον Τουρισμό. Αλλά αυτό που είναι απολύτως βέβαιο, είναι ότι ΘΑ υπάρξουν μεταβολές και σημαντικές λειτουργικές αναδιαρθρώσεις. Δεν υπάρχει η παραμικρή πιθανότητα, να ορθοποδήσουν οι οργανισμοί αυτοί στο μέλλον από μόνοι τους. Θέλω όμως εδώ να γίνει κατανοητό από όλους, ότι οι όποιες αλλαγές θα επέλθουν στη δομή των Οργανισμών αυτών, θα έχουν ως μοναδικό γνώμονα την αναγκαιότητα της παραγωγικής λειτουργίας τους και δεν θα είναι αποσπασματικές. Σκοπός μας θα είναι να ξεκαθαρίσουν τα όρια αρμοδιοτήτων, επικαλύψεων και διπλών λειτουργιών οι οποίες υπήρχαν χωρίς κανένα νόημα και σκοπό.

Επίσης εκείνο που θα πρέπει εδώ να επισημάνουμε είναι ότι το κεφάλαιο «Τουρισμός», αντιμετωπίζεται από εμάς με μια εντελώς διαφορετική οπτική.
Γνωρίζω ήδη καλά, ότι πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι έχουν εκφράσει αμφιβολίες ή και φόβους, σχετικά με τη δημιουργία του κοινού Υπουργείου Πολιτισμού – Τουρισμού. Θέλω όμως και από εδώ να ξεκαθαρίσω το εξής: Γνωρίζουμε τα όρια και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε πεδίου. Γνωρίζουμε τα σημεία εκείνα στα οποία μπορούν αυτά τα δύο να συν-ενεργήσουν και να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Όπως επίσης γνωρίζουμε και το που διαφοροποιούνται. Και όπως είπα και πριν από λίγες ημέρες, και επιτρέψτε μου να το επαναλάβω, αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε απόλυτα την «εθνική βαρύτητα» του Πολιτισμού, όπως αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε απόλυτα την «επιχειρηματική φύση» του Τουρισμού. [Για παράδειγμα ας πάρουμε τη περίπτωση της Μακεδονίας. Γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά τη σημασία του τεράστιου πολιτιστικού αποθέματος στη σημαντική αυτή γεωπολιτικά περιφέρεια.

Εκτός από τους αρχαιολογικούς, ιστορικούς και θρησκευτικούς χώρους της Μακεδονίας, πραγματοποιούνται πλήθος διεθνών πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως το Φεστιβαλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και η Μπιενάλε, που λειτουργούν ως πόλος έλξης πλήθους τουριστών. Εμείς δεσμευόμαστε ότι αυτές τις δράσεις θα τις στηρίξουμε και θα τις ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο. Έτσι η Μακεδονία μπορεί να αναδειχθεί σε υπόδειγμα σύζευξης πολιτισμού-τουρισμού και για την υπόλοιπη Ελλάδα.
Γενικότερα, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι οι άμεσες ενέργειες μας θα στηρίζονται κατά βάση στην εφαρμογή της «Πρότασης των 12 μέτρων για τη στήριξη του Τουρισμού», την οποία ήδη είχαμε ανακοινώσει στην αρχή της περιόδου της οικονομικής κρίσης. Είναι ήδη γνωστές νομίζω σε όλους οι προτάσεις αυτές και δεν υπάρχει λόγος να τις επαναλάβω εδώ αναλώνοντας το χρόνο σας. Η ουσία είναι ότι εκείνες οι δεσμεύσεις μας θα τηρηθούν στο ακέραιο – όπως άλλωστε και οτιδήποτε έχει ειπωθεί προεκλογικά από το ΠΑΣΟΚ.

Επιτρέψτε μου όμως να σας τονίσω, για μια ακόμη φορά, τα βασικά σημεία της πολιτικής μας: 1) Αναβάθμιση της κυβερνητικής προτεραιότητας και οργάνωση της για τον Τουρισμό σε κεντρικό επίπεδο, με καθορισμό ξεκάθαρων στόχων και οριζοντίων συνεργειών από όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία και τους υπόλοιπους βασικούς θεσμικούς φορείς
2) Νομοθετικό «ξεκαθάρισμα» του τοπίου του Ελληνικού Τουρισμού και ρύθμιση όλων των πολλών και σοβαρών εκκρεμοτήτων που υπάρχουν στο συγκεκριμένο τομέα.
3) αύξηση της ανταγωνιστικότητας του Ελληνικού «τουριστικού προϊόντος» με συγκεκριμένες και στοχευόμενες ενέργειες όπως η ενίσχυση ποιοτικών καταλυμάτων σχετικών κινήτρων, έρευνα για το καθεστώς των «all inclusive» μονάδων και θέσπιση κινήτρων για τη σταδιακή απεξάρτηση των επιχειρηματιών από το συγκεκριμένο μοντέλο, κατάργηση των των ενισχύσεων για την ανέγερση καταλυμάτων σε ήδη υπερκορεσμένες περιοχές, εμπλουτισμός του τουριστικού μας προϊόντος με εναλλακτικές μορφές τουρισμού, η ισόρροπη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ 2007-13 για την ενίσχυση του ποιοτικού τουρισμού, η εφαρμογή των Οδηγιών της Ε.Ε. «Για μια Ευρώπη προσβάσιμη σε τουρίστες με αναπηρία» και η προώθηση των αρχών της πράσινης οικονομίας στις τουριστικές επιχειρήσεις με στόχο την ενσωμάτωση λειτουργικών πρακτικών οικολογικής αποτελεσματικότητας
4) Άμεση και ουσιαστική αναβάθμιση της Τουριστικής Παιδείας στη χώρας μας
5) Απεγκλωβισμός του Ελληνικού Τουρισμού από συγκεκριμένες και αποκλειστικές διεθνείς αγορές
6) Δημιουργία κεντρικού οργάνου για τον αποτελεσματικό συντονισμό της διαφήμισης και προβολής της χώρας στο εξωτερικό, μέσα από διαδικασίες ξεκάθαρες διαφανείς και με την κατάθεση γνώμης και άποψης από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με τον Τουρισμό στη χώρα.

Εκείνο για το οποίο τέλος θα ήθελα να διαβεβαιώσω όλους σας, είναι ότι τίποτε δεν πρόκειται να γίνει με αυταρχικές λογικές, τίποτε δεν πρόκειται να γίνει χωρίς προηγούμενο διάλογο και διαβούλευση με όλους τους ανά θέμα εμπλεκόμενους φορείς του Τουρισμού. Η συνεργασία με τους ανθρώπους του Τουρισμού, είναι απαραίτητος όρος για να πετύχουμε τους στόχους μας. Και για να γίνει αυτό, απαιτείται η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση.
Παρά τις όποιες δυσκολίες υπάρξουν, είμαι αισιόδοξη για το μέλλον. Ο Ελληνικός Τουρισμός, είναι μια τεράστια δεξαμενή ανεκμετάλλευτων δυνατοτήτων, οι οποίες περιμένουν να τις αξιοποιήσουμε.
Κι αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός μας:
 Να ενεργοποιήσουμε κάθε αναξιοποίητη ή παραμελημένη όψη του Τουρισμού μας.
 Να δώσουμε νέα προοπτική στα συγκριτικά πλεονεκτήματα μας, να τροφοδοτήσουμε την Τουριστική Αγορά με ελπιδοφόρα αναπτυξιακή δυναμική.
 Nα ενισχύσουμε την κοινωνική συνοχή αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος μας.
 Να τολμήσουμε να υλοποιήσουμε όσα οι συγκυρίες επιβάλλουν, ενισχύοντας το ανθρώπινο δυναμικό του χώρου, τα νέα «στοιχήματα» που αναδεικνύονται.
 Nα επανα-διεκδικήσουμε μια νέας μορφής τουριστική ανάπτυξη με την ισόρροπη συμμετοχή όλων των εταίρων: εργαζομένων, φορέων, επιχειρηματιών, τοπικών κοινωνιών, αυτοδιοίκησης και κεντρικού κράτους.
Μπορούμε αλλά και οφείλουμε να δώσουμε στον ελληνικό Τουρισμό και πάλι μια νέα, ισχυρή διεθνή «ταυτότητα», να τον τοποθετήσουμε στη θέση προτεραιότητας που του αρμόζει ανάλογα με τη συνεισφορά του στην Εθνική Οικονομία της χώρας μας. Γιατί το μέλλον είναι ήδη εδώ ..»