Τρίτη 20 Απριλίου 2010

Επιστολή ΣΥΝ προς ΤΕΔΚ για τη διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος για τον Καλλικράτη

Κύριοι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Ως πολιτική δύναμη, με επιμονή και συνέπεια διεκδικούμε εδώ και χρόνια μια ουσιαστική δημοκρατική μεταρρύθμιση του πολιτικού διοικητικού συστήματος με αποκέντρωση εξουσιών, πόρων, αρμοδιοτήτων. Διεκδικούμε μια ισχυρή, αποτελεσματική, δημοκρατική Αυτοδιοίκηση. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου...
 «Καλλικράτης», που εισάγεται από την κυβέρνηση και μάλιστα εσπευσμένα, όχι μόνο δεν ικανοποιεί αυτές τις ανάγκες, αλλά ουσιαστικά τις αντιστρατεύεται.
• Ο «Καλλικράτης» αναπαράγει και ενισχύει τον άρρωστο κομματισμό και τον δικομματισμό στην αυτοδιοίκηση. Το προτεινόμενο πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα επιδιώκει τον έλεγχο των 370 ΟΤΑ και των 13 Περιφερειών αποκλειστικά από τα δύο μεγάλα κόμματα, δηλαδή από το κεντρικό πολιτικό σύστημα και αποκλείει πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις, περιορίζοντας τις δυνατότητες συμμετοχής τους στις εκλογές και στις λειτουργίες των οργάνων της.
• Βασικός στόχος του είναι ο πλήρης οικονομικός έλεγχος των ΟΤΑ μέσα από την περιβόητη εξυγίανση και τον εξορθολογισμό των δαπανών τους. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα οικονομικά της Τ.Α. μπαίνουν στην «προκρούστια κλίνη» του προγράμματος σταθερότητας. Αυτό γίνεται σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών που υπάρχουν μεταξύ της κρατικής Περιφέρειας και των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης, των Νομαρχιών και των Δήμων. Δεν πρόκειται δηλαδή για μια μεταρρύθμιση αποκέντρωσης εξουσιών και αρμοδιοτήτων του κράτους προς την Αυτοδιοίκηση ούτε για ισχυροποίηση της τελευταίας θεσμικά και οικονομικά. Είναι μια προσπάθεια δημιουργίας συγκεντρωτικών δομών τοπικής εξουσίας, που θα εξοικονομούν χρήματα για το κράτος με την είσοδο και των ιδιωτικών συμφερόντων στην άσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Έτσι εξηγείται η παρουσίαση του «Καλλικράτη» στο κλιμάκιο του ΔΝΤ, που βρίσκεται στην Αθήνα και η διάδοση από το Υπουργείο χονδροειδών ανακριβειών περί δημοσιονομικού οφέλους της κεντρικής διοίκησης ύψους 1,8 δις ευρώ, με την εφαρμογή του νέου σχεδίου.
• Οι νέες αρμοδιότητες που μεταβιβάζονται (κατασκευή σχολείων, συντήρηση εθνικών οδών, φροντίδα για την καλή λειτουργία των Κέντρων Υγείας) απαιτούν δαπάνες που ήταν ήδη ελλειπείς από το κράτος και θα τις επωμιστούν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες χωρίς καμία αναφορά στην χρηματοδότησή τους.
• Οι τρεις πηγές πόρων (ΦΠΑ, Φόρος Φυσικών-Νομικών Προσώπων, Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας) απλώς περιγράφονται, χωρίς προσδιορισμό των ποσοστών που πάνε στην Αυτοδιοίκηση. Οι νέες αρμοδιότητες που μεταφέρονται από την καταργούμενη Νομαρχία στους Δήμους θα κοστολογηθούν στο μέλλον. Δεν έχουμε αμφιβολία, ότι το πρόγραμμα στήριξης των ΟΤΑ την πρώτη τετραετία, που είχε ζητήσει η ΚΕΔΚΕ, ύψους 4 δις ευρώ, θα υλοποιηθεί με τον συνήθη τρόπο, δηλαδή με χρήματα των Δήμων και με απροσδιόριστη μικρή συμμετοχή του κράτους. Η Αυτοδιοίκηση, για να αντιμετωπίσει τις διογκούμενες ανάγκες της θα οδηγηθεί είτε στο χαράτσωμα των δημοτών με τέλη και τοπικούς φόρους είτε στον ιδιωτικό τομέα.
• Η κατάργηση 4.000 ΝΠΔΔ και Δημοτικών επιχειρήσεων θα αλλάξει το εργασιακό καθεστώς για χιλιάδες εργαζόμενους της Αυτοδιοίκησης, θα φέρει πολλές απολύσεις και θα απομακρύνει χιλιάδες εθελοντές δημότες, που μέχρι σήμερα προσέφεραν υπηρεσίες αφιλοκερδώς.
• Ο συγκεντρωτικός τρόπος διοίκησης με δομές που άμεσα ή έμμεσα παραπέμπουν στον Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη ως πηγές κάθε εξουσίας υποτιμούν και αγνοούν τη λαϊκή συμμετοχή και την καθημερινή δημοκρατία, στοιχεία καθοριστικά για την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των θεσμών της Αυτοδιοίκησης.
• Τέλος, η δημιουργία μεγάλων σε έκταση και πληθυσμό Δήμων με κριτήρια - σε πολλές περιπτώσεις-μόνο πληθυσμιακά, δημιουργεί μια υπερσυγκέντρωση, που θα θέσει σε αμφισβήτηση την τοπικότητα των ζητημάτων και θα δυσκολέψει την πολιτική συμμετοχή. Έτσι και στο νησί μας δια στόματος και του υπουργού κ. Ραγκούση και του υφυπουργού κ. Ντόλιου ανακοινώθηκε η δημιουργία ενός μόνο Δήμου. Ως πολιτική δύναμη θεωρούμε ότι το χωροταξικό ζήτημα μπορεί να έρχεται ως δεύτερο, αλλά έχει πολύ μεγάλη σημασία. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο για το νησί θα ήταν καταστροφικό: Α) θα ισχυροποιήσει τον υδροκεφαλισμό της πόλης, που ήδη έχει πάρα πολλά προβλήματα. Β) θα ακυρώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης της περιφέρειας, που θα ήταν δυνατή με τη δημιουργία τουλάχιστον δύο κέντρων ανάπτυξης (στο Βορρά και στο Νότο). Γ) θα δυναμιτίσει τη διατήρηση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων στο μέλλον.
Κύριοι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Επειδή η λεγόμενη «διαβούλευση» για το χωροταξικό είχε πολύ πενιχρά αποτελέσματα, επειδή οι όποιες αποφάσεις παρθούν αφορούν το σύνολο της κερκυραϊκής κοινωνίας και επειδή πρέπει να αποφευχθούν τα χειρότερα για το μέλλον του νησιού, θεωρούμε ότι αυτός που πρέπει να πάρει την τελική απόφαση δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον κερκυραϊκό λαό.
Σας καλούμε να αποδεχτείτε την πρότασή μας και να προχωρήσετε άμεσα στη διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος στις 9 ή στις 16 Μαΐου.
Εμείς από όποια θέση κι αν βρεθούμε θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τον εκδημοκρατισμό των θεσμών, για την καθιέρωση της απλής αναλογικής, την αναβάθμιση των αιρετών συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τη δημιουργία χώρου άμεσης δημοκρατίας και συμμετοχής των πολιτών για την ενίσχυση του λαϊκού και κοινωνικού ελέγχου. Την επεξεργασία σχεδίων περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης με προτεραιότητα το κοινωνικό όφελος, την υπεράσπιση της κατοικίας, του δημόσιου χώρου και του περιβάλλοντος.